سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 121740

  بازدید امروز : 7

  بازدید دیروز : 1

آرش شفاعی2

 
شوق، خوی صاحبان یقین است . [.امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: آرش شفاعی ::: یکشنبه 84/11/9::: ساعت 4:35 عصر

شعر جوان و افق های پیش‌رو /

 آرش شفاعی:

 غزل شناسنامه شعر فارسی است

 
 

گروه فرهنگ و ادب: با قاطعیت می‌گویم غزل شناسنامه شعر فارسی است و بر خلاف نظر کسانی که از مرگ آن دم می‌زنند، هنوز زنده است و نفس می‌کشد.

این شاعر در گفتگو با خبرنگار شبستان، با بیان این مطلب افزود: دیگر زمان آن گذشته که با نگاهی قالبی به شعر یا هنرهای دیگر به تحلیل و واکاوی آن بپردازیم. اگر شاعری حرفی برای گفتن ندارد، اشکال از قالب نیست و نمی‌توان از علقه و پیوند یک ملت با غزل آن هم با پیشینه‌ هزار ساله‌ای که دارد چشم پوشی کرد و از مرگ آن سخن گفت.
سراینده کتاب ""تا فراسوی رفتن"" همچنین تصریح کرد: بسیاری از کارکردهای پیشین شعر در دوره جدید از آن گرفته شده است و اگر ما از شعر امروز ورای وجه هنری آن انتظار ایفای وظیفه رسانه‌ای و جریان ساز هم داشته باشیم، با وضعیت مطلوبی مواجه نخواهیم شد اما هر گاه شعر امروز به عنوان یک هنر صرف در نظر گرفته شود خواهیم دید با تمام توفیق‌ها و آفت‌هایی که داشته و دارد، افق‌روشنی را پیش چشم می‌گذارد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات چاپ ،نشر و توزیع کتاب اظهار داشت: مشکلاتی از این دست به علاوه دیدگاه نادرست برخی مسئولان فرهنگی کشور نسبت به مقوله شعر که آن را هنری تزئینی و در حاشیه‌هنرهای دیگر می‌دانند از مسائلی هستند که به آشفتگی فضای شعر امروز دامن می‌زنند.

وی ادامه داد: اگر چه شاعران بی‌تقصیر نبوده و نیستند اما نباید تمام مشکلات را به گردن آن‌ها انداخت بلکه همواره مسائلی بیرونی بر فضای شعر سایه می‌اندازند که وجود آن‌ها را نمی‌تون نادیده انگاشت.
شفاعی که به زودی مجموعه شعر جدیدش با عنوان ""تهران شبیه هر شب دیگر سیاه بود"" منتشر می‌شود در پایان با اشاره به بستر مناسبت شعر امروز برای رویکردهای دینی و مذهبی، گفت: اگر به محصول شعر امروز نگاه کنیم با گرایش‌های پررنگ دینی و مذهبی (و کمتر عرفانی) مواجه خواهیم شد که نشان می‌دهد هنوز شعر از پیشینیه و محتوای عالی خودش تهی نشده است.


 

لیست کل یادداشت های این وبلاگ