نویسنده:
آرش شفاعی
::: شنبه 84/2/10::: ساعت 7:33 عصر
آرش شفاعی : در رباعیات خیام ترکیبی از معارف بشری به چشم میخورد
.
گروه ادب: خیام توانست از ظرفیتهای قالب رباعی برای بیان حرفهای مهمی که در مورد انسان ورابطه اوبا طبیعت و مرگ ونیز نسبت انسان و خدا داشت، استفاده کند.
به گزارش خبرگزاری شبستان، آرش شفاعی، شاعر، درباره تاثیر تفکر خیام بر فلسفه اسلامی و نحلههای ادبی و فلسفی بعد از آن اظهار داشت: خیام قبل از این که یک شاعر حرفهای باشد یک متفکر است و تفکر کالایی نیست که به صورت فی البداهه و ناگهانی تولید شود. تفکر کالایی است که دست به دست میشود، ممکن است تغییر پیدا کند،بهتر شود اما ناگهانی تولید نمی شود.به همین دلیل خیام وامدار متفکران قبل از خود و تاثیرگذار بر متفکران بعد از خود است. وی در ادامه افزود: ویژگی عمده خیام این است که توانست سه مولفه مهم معارف بشری، یعنی فلسفه،علم و هنر را ترکیب کند و شعر او هنرمندانه، عالمانه و فیلسوفانه است. خیام در زمان خود، عالم، ریاضیدان و منجم و شخصیت تاثیرگذاری بر علوم ریاضی بوده است و البته شعرهای برجای مانده از او نشان میدهد که شاعر خوبی هم بوده است. خیام از آنجایی که آدم شعرشناس و متفکری بوده و قدیحه بالایی داشته است، حاضر نشده که همه آثار خود را به نسل بعد از خود انتقال دهد ولی در همین حد هم بسیار تاثیرگذار بوده است به گونهای که حافظ را تحت تاثیر قرار داده و همچنین از شاعران معاصر، اخوان و از نویسندگان هدایت به شدت تحت تاثیر فلسفه و تفکر خیام هستند. وی در بخشی دیگر از صحبتهایش خاطر نشان کرد: اگر خیام نبود قالب رباعی یک قالب حاشیهای ومرده محسوب میشد. خیام این قالب را مناسب اندیشههای خود دانست و آن را احیا کرد و توانست از ظرفیتهای این قالب برای بیان حرفهای مهمی که در مورد انسان و رابطه انسان با طبیعت، انسان و مرگ و نسبت انسان و خدا داشت، استفاده کند و به عنوان فیلسوف، ریاضیدان و دانشمند به دید دیگری به انسان و طبیعت نگاه میکرد.